GJENÅPNING AV SÅKALT FILLERISTINGSSAK
I dag besluttet Gjenopptakelseskommisjonen å gjenåpne en sak hvor en far i 2007 ble domfelt for vold mot sitt barn, en såkalt «filleristingssak». Faren har vært bistått av advokat Henriette Willix.
Som grunnlag for gjenåpning ble det anført at det var medisinske funn hos barnet som den eneste rettsoppnevnte sakkyndige enten hadde oversett helt, eller ikke behandlet grundig nok. Kommisjonen fremhever i sin avgjørelse at det ikke var ytre funn hos barnet, at det kun var en rettsoppnevnt sakkyndig i rettssaken, at den sakkyndiges vurderinger fremsto kortfattede og at den sakkyndige tidligere hadde bistått politiet i saken.
Saken har tidligere vært omtalt av NRK her: https://www.nrk.no/trondelag/voldsdomt-far-i-filleristingssak-haper-pa-gjenopptakelse-etter-cyste-funn-1.16629488
Advokat Henriette Willix sier følgende om avgjørelsen fra Gjenopptakelseskommisjonen:
«Først og fremst er det en stor lettelse for klienten å endelig bli hørt. Det har tatt svært mange år og saken har vært en enorm belastning. Avgjørelsen fra kommisjonen i dag er utrolig gledelig. Jeg registrerer at Gjenopptakelseskommisjonen har gjort en grundig og samvittighetsfull vurdering av det som har blitt anført som grunnlag for gjenåpning.
I denne saken var det også anført to helt konkrete medisinske funn hos fornærmede hvorav det ene ble helt oversett av den sakkyndige, og det andre ikke ble grundig nok vurdert. Det er betenkelig at enkeltsakkyndige, som får så avgjørende betydning for domfellelse, tillegges så stor vekt av både påtalemyndigheten og domstolen. Det er derfor viktig at vi har gjenåpningsinstituttet, selv om det beste selvsagt hadde vært at dette ble fanget opp den gang slik at man kunne unngått en uriktig domfellelse.»
